
Schrikt jouw kind snel?
Kan jouw kind heel erg boos worden?
Heeft jouw kind oog voor detail?
Denkt jouw kind veel na over hoe het met anderen gaat?
Wellicht is jouw kind dan hoogsensitief.
Hoogsensitieve kinderen nemen meer prikkels waar, ze krijgen alles ongefilterd binnen. Vervolgens verwerken ze dieper en als derde reageren ze met intense emoties. Wat betekent dit nu eigenlijk in de praktijk voor jouw kind? Kijk de gratis video Wat is hoogsensitiviteit voor een uitgebreide uitleg met voorbeelden.
1. Alle prikkels komen ongefilterd binnen
Fysieke prikkels:
Via de zintuigen komen allerlei fysieke prikkels binnen. Geluiden (harde geluiden, maar bijvoorbeeld ook constante ruis, de smaak van eten is intenser, jouw kind weet het als ineens een ander merk hebt gekocht, visuele prikkels komen flink binnen. Je kunt dan denken aan drukke ruimtes met felle kleuren , maar ook . Dat betekent dat proeven, zien, voelen, ruiken.
Emotionele prikkels:
Hierbij kun je denken aan de sfeer in de klas, tijdens een feestje van een oom of tante, hoogsensitieven pikken heel gemakkelijk stemmingen van anderen op, door een sterk staalte van spiegelneuronen zijn ze in staat om goed mee te voelen met anderen. Hoe weet je als kind nu of het gevoel bij jou hoort of bij de ander? En hoe leer je jouw kind omgaan met sterke emoties van anderen als ze zo intens binnenkomen? Kijk hiervoor ook bij dit artikel.
Sociale prikkels:
In een groep aanwezig zijn betekent veel indrukken van anderen, maar ook de sociale hiërarchie waar je als hoogsensitief kind (on)bewust rekening mee wil houden. Harmonie is namelijk wel belangrijk als je emoties van anderen zo sterk ontvangt. De sociale druk weegt ook mee bij de prikkels.
Details uit omgeving:
Alles wat er te zien/voelen is in een nieuwe omgeving moet verwerkt worden, denk aan een klaslokaal met veel kasten en posters aan de muur. Een indoor-speelparadijs of een kermis zijn geven naast het geluid ook duizenden dingen te zien.
Interne prikkels
Vergeet ze niet! De interne prikkels zijn er ook nog. Ze zijn ontzettend belangrijk om naar te luisteren en ze komen intens binnen. Denk maar aan honger of dorst of naar de wc moeten.
2. De verwerking van al deze prikkels is diepgaand
Al die prikkels die binnen komen, moeten ook verwerkt worden. Dit gebeurt zeer diepgaand.
1.Kinderen staan (vaak letterlijk) even stil, moeten even ‘wennen’. Ze kijken of het veilig is en denken aan eerdere soortgelijke situaties. (stop-and-check)
2.Vervolgens wegen ze risico’s en kansen af en betrekken hierbij de wensen van anderen.
Dit proces duurt daardoor wat langer. Kinderen geven vaak niet meteen antwoord op jouw vraag, ze verbinden informatie en stellen dan een onverwachte vraag terug.
3.Intense reactie volgt.
Hooggevoelige kinderen hebben meer last van stress. Ineens komen er tranen of worden ze heel erg boos. Ineens zijn ze superblij en genieten ze intens. Erken deze gevoelens, ze mogen er zijn! Juist voor kinderen is het belangrijk om te weten dat ze deze gevoelens niet hoeven te onderdrukken. Dat maakt het voor hen op latere leeftijd gemakkelijker. Door gezonde emotieregulering kunnen ze op tijd stress afvoeren en raken ze minder snel echt uit balans.